Terug naar nieuwsoverzicht

Verslag ledenvergadering en snelschaken (16 september 2014)

Op de jaarlijkse algemene ledenvergadering nam Eddy Korevaar afscheid als voorzitter en gaf het stokje over aan Ernst Delwel. Eddy heeft jarenlang de club geleid met een tomeloze  inzet en groot enthousiasme en is één van de steunpilaren van de schaakclub. Voor het reilen en zeilen van het verenigingsleven is vrijwilligersinzet van onschatbare waarde. Met de komst van Ernst zal de huidige koers worden voortgezet.

De nieuwe jeugdleider, Mark Couwenberg, presenteerde de nieuwe plannen voor het jeugdschaak. De laatste jaren is de belangstelling voor het jeugdschaak op landelijk niveau sterk teruggelopen en dit is ook aan schaakclub De Giessen en Linge niet ongemerkt voorbijgegaan. Met de plannen en het grote enthousiasme van Mark, met in zijn kielzog enkele zeer betrokken vrijwilligers, is het de verwachting dat het jeugdschaak op korte en middellange termijn nieuw leven wordt ingeblazen. Belangrijk voor de club, want de schaakclub is springlevend met een ware regiofunctie, maar om dit te behouden zijn deze initiatieven nodig en zeer waardevol!

Na afloop van de ledenvergadering werd het eerste van de drie snelschaaktoernooien gehouden die meetellen voor het snelschaakkampioenschap 2014-2015.

Snelschaken is ten opzichte van het klassieke schaken van één partij op één avond een aparte discipline. Leeftijd speelt hier veel meer een rol en de jongere spelers komen dan ook eerder bovendrijven. Bij schaakclub De Giessen en Linge is het snelschaken meestal een prooi voor Jaco Vonk, maar deze avond legde zijn oudere rivaal Tim Schakel beslag op de eerste plaats.

Klik hier voor de einduitslag.

Komende zaterdag speelt het eerste team zijn eerste externe wedstrijd in de derde klasse van de landelijke competitie tegen RSC ´t Pionneke uit Roermond. Het team is ten opzichte van vorig seizoen verzwakt door het vertrek van topspeler Rik de Wilde. Daarnaast is ook  Gergely Kosa vertrokken. De open gevallen plaatsen worden ingevuld door oud kampioen Henk Boot en Eddy Korevaar. De verwachting is dat het eerste team – ervan uitgaande dat het team voltallig aantreedt – goed zal kunnen meedraaien op dit niveau.